Laat geen kansen liggen!

Grijp de kans jouw club te promoten!
Suzan is een sportieve meid en heeft een actieve leefstijl. De laatste tijd heeft ze ervaren hoe leuk sporten en bewegen is. Dat is niet altijd vanzelfsprekend geweest. Er was namelijk een tijd – niet eens zo lang geleden – dat ze nog niet sportte. Ze wist niet hoe, ze wist niet waar én ze ervoer een hoge drempel om te gaan sporten, omdat ze eigenlijk nog nooit had gesport. Totdat ze bij de kassa van Albert Heijn stond en een sportvoucher kreeg. Ze werd op dat moment als potentiële sporter op een laagdrempelige manier geconfronteerd met veel sportclubs. In het online zoek- en boeksysteem kon ze een sport uitzoeken, deze gaan proberen én testen welke sport het beste bij paar paste: er ging een wereld voor haar open!

“Bij ons kan íedereen al gratis komen sporten”
Suzan representeert een grote groep Nederlanders: wel willen sporten, maar niet weten waar én hoe! De AH Sportactie neemt deze vragen voor potentiële sporters weg. Richard Kaper, manager Sportparticipatie bij NOC*NSF, legt de kracht van de AH Sportactie verder uit: “Op dit moment sporten al 10 miljoen Nederlanders elke week en wij zijn ervan overtuigd dat nog er nog veel meer mensen kunnen genieten van sporten en actief bewegen. Nog steeds is er een grote groep die wel wil sporten, maar niet weet welke sport, waar te beoefenen én hoe de eerste stap te zetten. De AH Sportactie neemt deze vragen en drempels weg. Sportclubs zetten hun deuren open en hun aanbod is online zichtbaar. Zo kunnen potentiële sporters ontdekken welke sport het beste bij hen past. De AH Sportactie is volledig geautomatiseerd, waardoor vraag en aanbod perfect op elkaar afgestemd wordt. Dit is een vernieuwende ontwikkeling in de sport!” Voor sporters zitten er veel voordelen aan: tijdens de actie kun je gratis sporten, je kunt verschillende sporten uitproberen en het wordt allemaal voor je geregeld. Door je online in te schrijven wordt namelijk meteen duidelijk waar, wanneer en op welk tijdstip je wordt verwacht. Maar welke voordelen zijn er dan voor sportclubs? Veel sportclubs zeggen namelijk: “Bij ons kun je al gratis sporten!” Dat klopt, maar in de praktijk blijkt dat potentiële sporters, net als Suzan, niet zomaar de drempel overgaan en bij een sportclub aankloppen. En bovendien: als het al gratis is, waarom zou je het dan ook niet gratis promoten?

Promoten
Albert Heijn is de grootste supermarktketen in Nederland. Met meer dan 2 miljoen winkelende mensen per week en meer dan 900 winkels is iedereen in Nederland bekend met deze supermarkt. Marketing is een belangrijk aspect binnen Albert Heijn. Iedereen kent wel de goedlachse supermarktmanager gespeeld door Harry Piekema, de “Buik Billen Bonus” reclames én de Allerhande. De Allerhande heeft een oplage van meer dan 2 miljoen exemplaren en een bereik van 4,3 miljoen mensen. Dit alles maakt de AH Sportactie, waarbij clubs gelinkt worden aan Albert Heijn, een mooi middel om jouw club zichtbaar te maken en naamsbekendheid te genereren. Als club kun je zo profiteren van het grote bereik en netwerk van Albert Heijn. Daarnaast worden clubs als ze ingeschreven zijn tijdens de actie zichtbaar op www.ahsportactie.nl, sport.nl en op eigen social media. Ook op allerlei andere manieren, zoals de promotie in een Albert Heijn winkel, kunnen clubs zich in de spotlights zetten. Dit is natuurlijk heel tof, want naamsbekendheid is heel belangrijk voor de promotie van sportclubs.

Laat zien wat je club te bieden heeft
De concurrentie binnen het aanbod van sportclubs is groot en sporters stellen zich steeds meer op als consument. Dit houdt in dat ze op zoek gaan naar een aanbod dat aansluit bij hun specifieke wensen. Om als sportclub in te spelen op deze ontwikkeling is het belangrijk dat sporters de weg naar jouw club weten te vinden. Wat heeft jouw club te bieden? Wat maakt jouw club speciaal? Dit zijn vragen om over na te denken en ook naar buiten uit te dragen. Zichtbaarheid van de club, naamsbekendheid en sporters op een gastvrije manier ontvangen zijn belangrijke aspecten voor het werven en behouden van nieuwe leden. De AH Sportactie helpt jullie club hierbij!
Heidi Peeters van Curves Elst over haar redenen om mee te doen aan de actie: "Mensen aan het sporten en bewegen krijgen, dat is een gezamenlijk doel van alle sportaanbieders in Nederland. De AH Sportactie is een perfecte manier om ervoor te zorgen dat iedereen die sport vindt, die hij of zij leuk vindt. En wij als sportaanbieders kunnen op een heel simpele manier gebruik maken van alle ondersteuning die geboden wordt. Als je in je eentje met een artikel in de krant staat, val je veel minder op. En doe je niet mee, dan word je ook niet gezien."

Meedoen!
Uit onderzoek onder deelnemers van de AH Sportactie 2017 is gebleken dat de AH Sportactie de drempel om te gaan sporten verlaagt. Dat komt onder andere doordat de actie geautomatiseerd is. Na het aanmelden ontvangt de sporter een bericht met informatie over de sportactiviteit. Hoe laat ze op welke locatie worden verwacht, wie hun trainer is en welke spullen ze mee moeten nemen: een gastvrij begin van de sportactiviteit en dat terwijl deze nog niet eens begonnen is!
Daarnaast wordt het ook voor sportclubs makkelijk gemaakt. Het aanbod wordt online getoond aan sporters en hierdoor worden clubs zichtbaar. Daarnaast krijgen clubs informatie over inschrijvingen en kunnen ze reviews ontvangen van sporters. Dit is een mooie monitor en laat zien hoe sporters jouw club waarderen. Kortom: door de AH Sportactie wordt jouw sportclub zichtbaarder voor sporters in de regio. Biedt jouw club al gratis proeflessen aan? Dat is top! Grijp de AH Sportactie dan aan als gratis promotiemiddel voor jouw sportclub, sport én aanbod, want tijdens de actie*:

  • Creëer je enthousiasme en binding onder leden, vrijwilligers en ouders;
  • Hebben jullie als club de mogelijkheid om nieuwe leden te werven;
  • Maak je als club de drempel om te gaan sporten voor consumenten lager;
  • Promoot je jouw sport én club in de buurt;
  • Kun je nieuwe doelgroepen bereiken.

Eigen leden enthousiast maken
Een mooi voorbeeld van hoe je je bestaande leden mee kunt nemen in je enthousiasme gaf Heidi Peeters van Curves Elst: bestaande leden mogen ook AH Sportactie vouchers nemen voor Curves. Die kun je bijvoorbeeld gebruiken voor een gratis Zumbales. Als dankjewel voor hun hulp om nieuwe leden gastvrij te ontvangen en zich thuis te laten voelen komen de deelnamevouchers in een grote ton en de daaruit getrokken loten winnen diverse prijzen, zoals een maand gratis sporten, een handdoek of een andere leuke attentie. Peeters: "Zo gebruik ik de actie ook om mijn huidige leden te behouden."

Laten we met alle sportclubs het doel nastreven om potentiële sporters als Suzan zo gastvrij mogelijk te ontvangen, zodat ook zij sportplezier gaan ervaren. Wil jij samen met jouw club de AH Sportactie gebruiken om ervoor te zorgen dat potentiële sporters de drempel overgaan en een positieve sportervaring opdoen? Meld je dan aan via www.clubprofiel.nl. Heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar sportsupport@nocnsf.nl!

*Blijkt uit enquête onder sportclubs uit de pilot, AH Sportactie 2017 en de AH Schaatsactie.

NOC*NSF Sport Support

Hulp nodig met het aanmaken van een clubprofiel? Of heb je vragen over het toevoegen van jouw sportaanbod? Wij helpen je graag! 

Neem ook eens een kijkje op de 'Veelgestelde vragen' pagina. Misschien staat het antwoord daar wel bij. Kom je er echt niet uit? Dan kan je via de contactpagina jouw vraag stellen!